راهکارهای رهایی از این آفات مزاحم

گاوها در طول ماه‌های گرم تابستان بیشتر توسط این آفات تحریک می‌شوند. مگس‌های نر و ماده چند بار در روز از خون دام تغذیه می‌کنند و در هر وعده غذایی یک یا دو قطره خون می‌خورند. نیش زدن پاها نشانه خوبی برای وجود مگس پایدار است، زیرا آن‌ها معمولاً به پاها و شکم حمله می‌کنند. عملکرد تولید در گله‌های آلوده به دلیل نیش زدن و گاز گرفتن دردناک مگس‌ها و خستگی حیوانات از تلاش برای راندن مگس، کاهش می‌یابد.

مگس‌های خانگی را می‌توان با استفاده از تله‌های طعمه‌دار، کاغذها و روبان‌های چسبنده کنترل کرد. تله‌های طعمه‌دار ظرف‌های پلاستیکی شیر با چهار سوراخ 5/4 سانتی‌متری هستند که این سوراخ‌ها در اطراف ظرف می‌باشند و اجازه ورود مگس‌ها به ظرف را می‌دهند که درون ظرف شیر حاوی متومیل می‌باشد. این تله‌ها با سیم‌های از فاصله 18 تا 24 سانتی‌متری از سقف آویزان می‌شوند.

کارت‌های نقطه‌ای نیز کارت‌های سفید رنگ 5/7 در 5/12 سانتی‌متری هستند که در واقع محل استراحت مگس‌ها برای مدفوع کردن و استفراغ تلقی می‌شوند که بر روی کارت‌ها می‌چسبند.

تعداد استفاده از تله‌ها، نوارهای مگس، کارت‌های چسبی با توجه به اندازه ساختمان هر بهاربند یا فری استال متفاوت است اما حداقل 5 مورد از آن‌ها (هر کدام از مواردی که استفاده می‌کنید)، باید در هر واحد بهار بند یا فری استال در فواصل مساوی باشد.

تله‌ها، نوارهای چسبناک و کارت‌های نقطه‌ای در واقع روش مانیتورینگ مگس‌ها هستند، پس از 7 روز باید تعداد مگس‌های در تله، چسبیده به نوارها و یا تعداد لکه‌های مدفوع و استفراغ روی کارت‌ها را شمارش کنید. شمارش آنها به شما نشان می‌دهد چه مقدار سم و یا کاغذهای چسبی در هر بخش نیاز دارید.

در مورد مگس‌های خانگی تله‌ها بیش از 250 مگس در هفته، و کارت‌های نقطه‌ای بیش از 100 لکه در هفته را بر روی خود جای می‌دهند. این تعداد نشان دهنده سطح بالایی از تکثیر و پرواز مگس‌ها می‌باشد.

در مورد مگس‌های پایدار (مگس اصطبل) برای نظارت 15 حیوان در نظر بگیرید و تعداد مگس‌ها روی هر 4 پای دام را بشمارید. زمانی که تعداد مگس‌ها به ازای هر حیوان بیش از 10 عدد برسد، زمان اعلام خطر برای دام و شروع کنترل مگس‌های پایدار است. اولین راه حل برای کنترل مگس‌ها رعایت بهداشت است.

شرکت سپاهان اندیشه سازان آرون، با ارائه بهترین مسیر برای خوراک دام و طیور و مکمل خوراک دام و طیور، به عنوان راهکاری مطمئن و کارآمد در بهبود تغذیه و بهداشت دام و طیور شناخته می‌شود. همچنین، با قیمت مناسب و کیفیت برتر، قیمت ملاس را به عنوان یکی از بهترین مکمل‌ دامی ارائه می‌دهد.”

مگس ها، مهمانان ناخوانده گاوداری

چرخه زندگی مگس‌ها تخم، لارو شفیره است تا به مگس بالغ تبدیل شوند. تخم، لارو وشفیره به مدت 10 الی 21 روز در کود، یونجه مرطوب، سیلاژ ریخته شد، دانه مرطوب و … زندگی می‌کنند. پاشش هفتگی مگس کش‌ها و ضدعفونی کننده باعث تخریب چرخه و شکستن تخم و لارو می‌شود.

مدیریت پسماندهای مرطوب مانند کود اولین خط دفاعی مقابله با مگس هاست. از بین بردن مگس‌های تجمع یافته در یک نقطه بسیار راحت‌تر از کنترل جمعیت مگس‌های در حال پرواز است.

محل اصلی تجمع مگس‌ها در مناطق محصور مانند باکس گوساله‌ها، کودها و بستر دام‌ها و باکس‌ها هفته‌ای یکبار حداقل باید تمیز شوند. کنار باکس‌ها یا فری استال‌ها به گونه‌ای طراحی شود که راه خروجی آب داشته باشد و دفع صحیح فاضلاب انجام شود.

غذای مرطوب (TMR) باقی مانده کف آخورها جمع‌آوری و کف آخور و اطراف سیلوها باید حداقل هر هفته تمیز شوند.

لوله‌های آب همیشه ترمیم شوند و اتصالات محکمی بدون نشتی داشته باشند که کف بهاربندها و فری استال‌ها و آخورها خیس نشوند.

توجه کنید استفاده از روش آهک پاشی و گازوئیل روی کود تجمع یافته ایده خوبی برای کنترل مگس نیست زیرا باعث بلا استفاده شدن کود در کشاورزی و همچنین سوزاندن پوست و پای دام‌ها می‌شود.

مگس ها، کابوس تابستانی گاوها

گوساله‌های تازه متولد را بلافاصله پس از تولد بشویید زیرا مگس‌ها به مایعات رحمی مانده به بدن گوساله علاقه زیادی دارند.

نوارهای چسبناک می‌توانند انواع سایز مگس‌ها را به دام بیاندازند. که البته باید هر هفته یا حداکثر 2 هفته یکبار تعویض شوند زیرا با گرد و غبار از بین می‌روند یا از مگس اشباع می‌شوند.

یک منطقه را عاری از مگس برای محل نگه‌داری شیر حفظ کنید. گاهی اوقات محل تجمع مگس‌ها از تعداد آنها مهم‌تر است. نحوه مراقبت از درب و پنجره‌ها، بسته نگه داشتن آنها، تمیز نگه داشتن محل می‌تواند تعداد مگس‌ها را در این مکان کاهش دهد. از نوارهای چسبناک، تله‌های نوری و حشره‌کش‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

پخش کود و بستر به نازک‌ترین حد ممکن می‌تواند به خشک شدن سریعتر کود کمک کند. اگر روی کود غلتک بزنید کمک به کشته شدن لاروها و تخم‌های حشرات موجود در آن می‌کند. کف گاوداری نباید اجازه تجمع فاضلاب کود را اطراف بهاربند یا فری استال بدهد.

برای مدیریت کود روش‌هایی که به کار گرفته می‌شود انتقال کود به مزارع دور دست است که هزینه حمل و نقل و بارگیری زیادی دارد، استفاده از روش‌های مکانیکی غربال‌گری که بسیار موثر است ولی نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی می‌باشد، و تصفیه پارچه‌ای که شیمیایی است و آب و کود را جدا می‌کند و میزان فسفر و نیتروژن کود را کاهش می‌دهد.

جدا سازی آب از کود باعث سریعتر خشک شدن آن می‌شود و از آنجا که مگس‌ها روی کود تازه تجمع می‌کنند، جمع آوری و خشک کردن سریع کودها یکی از راه‌های کنترل حشرات می‌باشد.

ترک‌های حد فاصل آخور و آبشخور باید تعمیر شوند تا آب از آبشخور به آخور نشت نکند.مگس‌های ماده تخم خود را روی کود، بستر گوساله‌ها، خوراک مرطوب یا سیلو می‌گذارند. لاروها از تخم بیرون می‌آیند و حشره‌ها حدود یک هفته قبل از رسیدن به مرحله شفیرگی رشد می‌کنند. در داخل شفیره که توسط یک پوسته سخت قرمز مایل به قهوه‌ای محافظت می شود، مگس در حال رشد از دگردیسی از انگل به حشره بالغ می‌باشد. مگس‌ها دشمنانی طبیعی دارند که معمولاً در انبارهای دامداری‌ها وجود دارند. سوسک‌ها و کنه‌ها تخم مگس و لاروها را می‌بلعند، مگس‌های بالغ مستعد ابتلا به بیماری هستند، و شفیره مگس‌ها توسط زنبورهای کوچک انگلی مورد حمله قرار می‌گیرد. بدون دخالت و کنترل دامداران، این عوامل کنترل زیستی طبیعی می‌توانند تلفات سنگینی بر جمعیت مگس‌ها وارد کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *