خوراک دام و طیور

شرکت آرون که یکی از معتبر‌ترین تولیدکننده‌های خوراک دام و طیور می‌باشد، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است. هدف این شرکت، تولید خوراک دام و طیور می‌‌باشد. شرکت آرون به تولید انواع مکمل دامی همچون مگاباف ، پودر ملاس و پروفید می‌‌پردازد که هر کدام از آنها به نوعی برای انواع دام و طیور مفید می‌‌باشند. به عنوان مثال مکمل بافری برای حفظ مقدار ph شکمبه گاوها در حالت بهینه استفاده می‌‌شود. پودر ملاس، یکی دیگر از مکمل‌‌های تولید شده توسط شرکت اندیشه سازان آرون می‌‌باشد که انواع مواد مقوی برای دام و طیور را در خود دارد. همچنین مزه این مکمل به گونه‌ای طراحی شده است که مناسب برای خوراک دام و طیور می‌‌باشد. از دیگر محصولات تولید شده توسط این شرکت، مکمل پروفید می‌‌باشد که مقدار مناسبی پروتئین را در خود دارد و باعث افزایش انرژی در حیوان می‌‌شود.

مکمل خوراک دام و طیور

مکمل خوراک دام و طیور، موضوع بسیار مهمی برای صاحبان دامداری‌‌ها و مرغداری‌‌ها می‌‌باشد. چرا‌ که برای پرورش دام و طیور به بهترین شکل ممکن باید برای آنها خوراکی را در نظر گرفت که تمام موارد غذایی مفید در آن وجود داشته باشد تا بدین صورت به رشد و طول عمر آنها کمک شود. در حالت کلی بهترین و مقوی‌‌‌ترین خوراکی که می‌توان برای دام و طیور در نظر گرفت، باید حاوی موادی همچون کربوهیدرات‌‌‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌‌ها، آب، پروتئین و مواد معدنی باشد. تمامی مواد ذکر شده، مورد نیاز بدن جاندار می‌‌باشند و در صورتی که این مواد به مقدار کافی به بدن آنها برسد، رشد آنها به بهترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی موارد مربوط به خوراک دام و طیور بپردازیم.

بررسی موارد مهم مربوط به بهترین مکمل دامی 

در رابطه با اینکه کدام یک از مکمل‌های موجود در بازار را می‌توان به عنوان بهترین مکمل دامی دانست، باید بگوییم که در هنگام خرید این محصولات شما باید به مواد تشکیل دهنده آنها توجه ویژه کنید. در صورتی که مکمل مورد نظر شما از مقدار مناسبی مواد معدنی مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و همچنین فیبر تشکیل شده باشد، می‌توان آن را به عنوان بهترین مکمل دامی در نظر گرفت. چراکه این مکمل می‌تواند به بهترین شکل ممکن به رشد دام‌ها کمک کند. 

بررسی ویژگی‌های

بهترین مکمل دامی

به طور کلی موادی با عنوان بهترین خوراک برای دام و طیور شناخته می‌‌شوند که مهم‌تر از همه این قابلیت را داشته باشد که به بهترین حالت ممکن وزن حیوان را افزایش دهند. همچنین این خوراک باید به گونه‌ای تهیه شده باشد که برای حیوانات بیماری‌‌های گوارشی و همچنین عفونی به وجود نیاورد. یکی دیگر از ویژگی‌‌هایی که بهترین خوراک دام و طیور باید آن را داشته باشند، در دسترس بودن آنها می‌‌باشد. زیرا اگر خوراکی را برای دام و طیور تهیه کنید و حیوانات برای یک دوره خوراک مورد نظر را مصرف کنند، اما مجدداً نتوانید آن را برای حیوانات تهیه کنید، آن‌ها دچار مشکلات گوارشی خواهند شد. علاوه بر این موارد، خوراکی که شما برای دام و طیور تهیه می‌کنید، باید تمام مواد مقوی و مفید را در خود داشته باشد. همچنین باید بتواند به بهترین شکل ممکن به رشد و افزایش وزن و طول عمر حیوان کمک کند.

بررسی منابع مهم خوراک دام و طیور 

همانطور که پیشتر اشاره کردیم خوراک دام و طیور، باید یک سری مواد و منابع را در خود داشته باشد تا بدین صورت برای حیوان مفید باشد. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی برخی از این مواد بپردازیم.

مکمل خوراک دام و طیور
مکمل خوراک دام و طیور

مزایای استفاده از مکمل خوراک دام وطیور

  • 1
    چربی‌ها در خوراک دام و طیور باعث افزایش انرژی حیوان شده همچنین باعث هضم بهترغذا در حیوان می‌شود.
  • 2
    منابع پروتئینی به دلید سطح کالری بالا باعث رشد بهت استخوان‌ها و سایر بافت‌های بدن حیوان می‌شود.
  • 3
    کربوهیدرات‌ها از منابع بسیار غنی و مقوی برای خوراک دام و طیور است، همچنین کربوهیدرات‌‌ها عملکرد ماهیچه‌‌های مختلف حیوانات را نیز بهبود می‌‌بخشند.
  • 4
    مواد معدنی به سلامت انواع بافت‌‌های بدن حیوان و همچنین استخوان‌‌ها و دندان‌‌های آن کمک می‌‌کند.

 مهم‌ترین مواد موجود در مکمل خوراک دام و طیور

انواع مکمل خوراک دام و طیور باید موادی را در خود داشته باشند که بتوانند به افزایش وزن حیوان، افزایش تولید شیر، افزایش تولید تخم مرغ و همچنین قدرتمند شدن سیستم ایمنی کمک کنند. از مهم‌ترین موادی که می‌توانند این موارد را انجام دهند می‌توان به کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و گوگرد اشاره کرد. مواد نام برده شده تا حد بسیار زیادی مورد نیاز بدن جاندار هستند و در صورتی که به مقدار مناسب در اختیار بدن جاندار قرار بگیرند، می‌توانند باعث افزایش رشد و همچنین افزایش شیر و یا تخم مرغ شوند.

چربی‌ها در خوراک دام و طیور

چربی‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در خوراک دام و طیور وجود داشته باشند. چرا‌که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین انرژی حیوان را نیز افزایش می‌دهند. در حالت کلی چربی‌‌ها به دلیل اینکه حجم بسیار زیادی دارند، باعث افزایش وزن حیوان می‌‌شوند. همچنین این مواد به رشد حیوان نیز کمک می‌‌کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، چربی‌ها هضم غذا را برای حیوان راحت‌‌تر می‌‌کنند. به دلیل اینکه چربی‌‌ها باعث می‌‌شوند تا دمای بدن حیوان تا حدودی افزایش پیدا کند، به نوعی در حفظ کالری در بدن آن‌ها نیز نقش دارند. برای اینکه چربی را به خوراک دام و طیور اضافه کنید می‌‌توانید از دانه‌‌های روغنی همچون دانه‌‌های کلزا، دانه‌های کتان، دانه‌های آفتابگردان و غیره استفاده کنید.

منابع پروتئینی در خوراک مناسب برای دام و طیور

منابع پروتئینی از دیگر مواد بسیار مهم برای خوراک دام و طیور می‌‌باشند. این مواد به دلیل سطح کالری بسیار بالایی که تولید می‌کنند، در رشد استخوان‌ها و سایر بافت‌‌های بدنِ حیوان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. عموماً مواد پروتئینی هم برای انواع دام‌ها و هم برای مرغ‌‌ها بسیار مقوی و مفید می‌‌باشد. چرا‌که در انواع دام‌ها باعث افزایش وزن می‌‌شود و در مرغ‌‌ها نیز باعث افزایش تولید تخم‌مرغ می‌‌شود. اگر می‌‌خواهید مقدار پروتئین را در خوراک دام و طیور افزایش دهید، می‌‌توانید از منابع گیاهی همچون گندم، سویا و جو استفاده کنید. همچنین می‌‌توانید از منابع گوشتی مانند بخش‌‌های اضافی ماهی و همچنین پودر گوشت نیز استفاده کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در مقدار پروتئین در خوراک دام و طیور زیاده‌روی نکنید. چراکه اگر مقدار آن از سایر مواد موجود در خوراک بیشتر شود، باعث مرگ زودرس حیوانات می‌‌شود.

کربوهیدرات‌ها برای خوراک حیوانات

کربوهیدرات‌‌ها از دیگر منابع بسیار مقوی و غنی برای خوراک دام و طیور هستند. منابع کربوهیدرات‌‌ها همچون نشاسته و قند به دلیل اینکه دمای بدن حیوان را افزایش می‌دهند، باعث جذب کالری در بدن آ‌ن‌ها می‌‌شوند. بدین صورت سرعت رشد بدن دام و طیور افزایش می‌یابد. همچنین کربوهیدرات‌‌ها عملکرد ماهیچه‌‌های مختلف حیوانات را نیز بهبود می‌‌بخشند. نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه کنید این می‌باشد، تمام موادی که درون خود کربوهیدرات دارند، برای دام و طیور مناسب نیستند. چراکه برخی از آنها به دلیل فیبر بالا هضم بسیار سختی دارند. به همین دلیل باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی در حیوانات می‌شوند. بهترین موادی که می‌‌توان از آنها برای افزایش کربوهیدرات در بدن دام و طیور استفاده کرد موادی همچون گندم، ذرت، یونجه و جو می‌‌باشد.

کنسانتره دامی

مواد معدنی مهم‌‌ترین منابع برای خوراک دام و طیور

مواد معدنی که زیر شاخه‌‌های بسیار زیادی دارد، یکی از مهم‌‌ترین منابع برای خوراک دام و طیور می‌‌باشد. این مواد به سلامت انواع بافت‌‌های بدن حیوان و همچنین استخوان‌‌ها و دندان‌‌های آن کمک می‌‌کند. علاوه بر آن به دلیل اینکه ترکیبات شیمیایی آنها بسیار ساده می‌‌باشد، هضم مواد برای حیوان آسان‌‌تر می‌شود. مواد معدنی که وجود آنها در خوراک دام بسیار مهم می‌‌باشد کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و گوگرد می‌‌باشد. همچنین برای افزایش شیر در دام‌ها، موادی همچون فسفات دی کلسیم و دفلرین فسفات بسیار مقوی و مفید هستند. علاوه بر این مورد برای افزایش میزان تولید تخم مرغ، موادی همچون کلسیم و فسفر مفید هستند.