مگاباف نامی است که در یادها می‌ماند

با توجه به افزایش تولید گاوهای شیری در سال‌های اخیر، استفاده گسترده از کنسانتره در جیره غذایی آنها برای تأمین احتیاجات تغذیه‌ای رایج شده است. اما این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی در گاوها شود. pH شکمبه گاوها معمولاً بین ۵/۵ تا ۸/۶ قرار دارد. اگر pH شکمبه بهینه نباشد، مصرف خوراک کاهش می‌یابد و این ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند اسیدوز، افزایش چربی در شیر و کاهش قوام مدفوع شود. این مسائل در نهایت می‌توانند سلامتی گاوها را تهدید کنند. افزودن بافرها به جیره غذایی گاوها یکی از بهترین راهکارهای تغذیه‌ای برای بهینه‌سازی شرایط شکمبه است. بافرها موادی هستند که عملکرد جاذب اسیدها و پایه‌ها را دارند و با تنظیم pH محیط شکمبه، به حفظ سلامت گوارشی دام کمک می‌کنند.

بافرها می‌توانند به صورت مختلفی به جیره غذایی اضافه شوند، مانند استفاده از کربنات کلسیم، کربنات سدیم، بیکربنات سدیم و آمونیوم کلراید. این بافرها با واکنش با اسیدها و پایه‌های موجود در شکمبه، pH را در محدوده بهینه‌ای حفظ می‌کنند.

بهره‌گیری از ترکیبات بافر در جیره غذایی گاوهای شیری باید با دقت انجام شود و میزان استفاده از آنها باید با توجه به نیازهای خاص هر گله تعیین شود. برای این منظور، بهتر است با متخصصان تغذیه دام و مشاوران مربوطه مشورت کنید تا بهترین روش استفاده از بافرها را برای گاوهای شیری خود پیدا کنید.بافر در لغت به معنای حائل یا نگهدارنده است. به ترکیبی هم که توانایی حفظ pH را داشته باشد بافر گفته می‌شود.

این مکمل بافری به نام تجاری مگاباف در شرکت سپاهان اندیشه سازان آرون با بیش از یک سال مطالعه در بین مقاله‌های متعدد و نظارت اساتید بزرگ ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان برای خدمت به جامعه دامپروری تولید شده است. برای تهیه این محصول با آزمایش و بررسی‌های فراوان 4 ترکیب مؤثر در کنترل pH شکمبه انتخاب و در کنار هم قرار داده شد که با نسبت‌های مختلف روی دام‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت تا بهترین ترکیب بدست آید. مواد اولیه مورد استفاده در این ترکیب تاکنون در ایران و در تغذیه دام مورد استفاده قرار نگرفته است. مکمل بافری بسیاری در بازار موجود است و اکثر آن‌ها در شکمبه عمل موثر هستند. اما این بافر بدون کیلاته و پوشش‌دار نمودن علاوه بر شکمبه در روده نیز اثر گذار است. مگاباف یک بافر شکمبه‌ای و روده‌ای بسیار کارآمد است. ساختار و ترکیب منحصر به فرد این بافر به آرامی در شکمبه آزاد می‌شود و مقاومت بیشتری در برابر اسید تولید شده در شکمبه نسبت به بافرهای سنتی دارد. این مکمل بافری جز بهترین خوراک دام و طیور محسوب می‌شود.

یک بافر شکمبه‌ای و روده‌ای بسیار کارآمد

ساختار و ترکیب منحصر به فرد

مقاومت بالا در برابر اسید شکمبه

مکمل بافری 

بافرها ترکیباتی هستند که در هنگام تغذیه مواد دانه‌ای به مقدار زیاد، علوفه کم و استفاده زیاد از علوفه‌های تخمیری استفاده می‌گردند. تحقیقات بسیار زیادی در مورد بافرها صورت گرفته و به طور گسترده‌ای در صنایع دامپروری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافرها اثرات مضر اسیدوز شکمبه را کاهش می‌دهند.

بافرهای سنتی مانند جوش شیرین هنوز توسط برخی مورد استفاده قرار می‌گیرند. که مشکل عمده آن حلالیت بسیار بالای آن در شکمبه است. به نظر می‌رسد جوش شیرین گرچه در حفظ pH شکمبه و کاهش خطر اسیدوز مؤثر باشد، اما بر هضم مواد غذایی تأثیر منفی دارد. در حقیقت روشی که جوش شیرین اسیدوز را کاهش می‌دهد به دلیل افزایش میزان عبور از شکمبه و کاهش هضم است. این محصول به آهستگی در شکمبه تجزیه می‌شود و به طور قابل توجهی برای مدت طولانی اسیده شکمبه را خنثی می‌کند.

معرفی

انواع مکمل بافری مگاباف

مگاباف یک مکمل بافری است که می‌تواند همراه جوش شیرین و یا به تنهایی در خوراک دام سنگین و سبک استفاده شود. این محصول بسته به میزان مصرف کنسانتره و علوفه و نوع غله در جیره از 5/1 تا 2 درصد در هر کیلوگرم خوراک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مگاباف در سه نوع متفاوت با توجه به نیاز دامداری‌ها تولید می‌شود.

مگاباف
مگاباف
1

مگاباف اکونیومیک

بیشتر در کارخانه‌های خوراک دام و دامداری‌های کم ریسک استفاده می‌شود
2

مگاباف ویژه (VIP)

به طور اختصاصی برای دامداری‌های پر خطر فرموله و تولید می‌شود. دامداری‌های پرخطر منظور واحدهایی هستند که از نظر تولید بالا بوده، متوسط مصرف کنسانتره بالاتر 15 کیلوگرم به ازای هر رأس و ابتلا به بیماری متابولیکی اسیدوز در نقطه بحرانی قرار دارد
3

مگاباف دام سبک

مخصوص بز و گوسفند

نتیجه استفاده از مکمل بافری مگاباف در خوراک گاوهای شیری

  • بهبود هضم مواد غذایی
  • افزایش بازده خوراک
  • افزایش چربی و پروتئین شیر
  • پیشگیری از ریسک ابتلا SARA و اسیدوز
  • افزایش قوام مدفوع
  • کاهش هزینه خوراک و تولید

خواص فیزیکی

  • بو: بدون بو
  • رنگ: سفید
  • شکل: پودر
  • حلالیت: محلول در اسید

خواص شیمیایی

  • سدیم: > 15 درصد
  • میلی اکی والانت در کیلوگرم: 8714/4 DCAD
  • ظرفیت بافری: 8.96
  • چگالی: 1.07کیلوگرم برمترمکعب

برای دریافت  کاتالوگ کلیک کنید